urbraurbarn

Ännu en webbplats i Webbstjärnan

Läsning och läsförståelse

 

På flera utvecklingssamtal har jag pratat om en undersökning där man jämfört hur många fler ord man har i sitt ordförråd om man läser regelbundet. Här är urklipp ur artikeln som publicerades i ”Skolvärlden”  2014 och skrevs av Karin Kers.

 Vad är det då som utvecklar ordförrådet hos ett barn? Högläsning, samtal, berättelser och diskussion och det helst varje dag! Mats Myrberg, professor i specialpedagogik vid Stockholms universitet, har genom undersökningar kommit fram till att en sjuåring som börjar grundskolan i genomsnitt har ett ordförråd på 7 000 ord. En sjuttonåring som läser och/eller lyssnar till texter och som har blivit läst för mycket som liten har ett ordförråd på 50 000-70 000 ord, men en sjuttonåring som inte läser har ett ordförråd på 15 000-17 000 ord. För att klara av ett vanligt vuxenliv, att hänga med i nyhetssändningar, förstå en tidningsartikel och att kunna följa instruktioner och anvisningar krävs ca 50 000 ord. Grundläggande för att utveckla ordförrådet är att barnet blir läst för och samtalat med vilket stimulerar den egna läslusten, grunden för att vidareutveckla ordförrådet.

Nu ska vi börja träna läsförståelse i skolan och barnen kommer fåp lässchema där de skriver upp när de läser hemma.

Alla barn!! Skriv boktips i kommentarfältet så ni kan inspirera varandra!  Till exempel:

Kalle och chokladfabriken av Roal Dahl. Rolig, lättläst, handlar om pojke från fattig familj som vinner en heldag på en godisfabrik…

Föregående

Det är normalt att vara unik

Nästa

Bra sidor att träna engelska

  1. Karla

    Sandvargen av Åsa Lind. Boken handlar om Zakarina som gräver ett hål i hålet fanns en varg som hette Sandvargen.

  2. simon

    En av mina favorit böcker är Hunger spelen av Suzanne collins

Kommentera

Driven av WordPress & Tema av Anders Norén